П. Чайковський

ЛЕБЕДИНЕ ОЗЕРО

Балет на 3 дії

Лібрето В.Бегічева та В.Гельцера
Хореографія М.Петіпа, Л.Іванова, Ф.Лопухова
у редакції В.Ковтуна

Постановний склад

Диригент-постановник – нар. арт. України Олексій Баклан

Балетмейстер-постановник – нар. арт. СРСР,

лауреат Національної премії України ім. Т.Шевченка Валерій Ковтун

Сценографія – нар. художник Росії В’ячеслав Окунєв

Художник костюмів – Ірина Пресс

Диригенти лауреат Міжнар. конкурсу Сергій Голубничий, Євген Воронко, Володимир Врубльовський

Балетмейстери-репетитори – Оксана Хамровська, засл. арт. України Костянтин Віновой

Режисер, який веде виставу – Тетяна Лук"янець

 

ДІЙОВІ ОСОБИ ТА ВИКОНАВЦІ:

Одетта-Оділія

 засл. арт. України, лауреат Міжнар. конкурсу Оксана Бондаренко,

 лауреат міжнар. конкурсів Тетяна Циганкова

лауреат Міжнар. конкурсу  Яна Губанова,   

 лауреат Міжнар. конкурсу  Міе Нагасава

                    

Принц Зігфрід

 засл. артист України, дипломант міжнар. конкурсів Костянтин Віновой, 

Федір Зародишев

 

Ротбард, злий геній

засл. арт. України, дипломант міжнар.  конкурсів Костянтин Віновой,

лауреат Міжнар. конкурсу Владислав Євтушенко,

Олександр Душаков,

Жан-Мішель Панчук

 

Володарна принцеса

Ольга Білоцерківська,

Іванна Верба


Наставник принца

Анатолій Воронцов,

Володимир Липець


 Лицар

Анатолій Воронцов,

Олександр Душаков,

Олексій Захарченко


Па де труа

засл. арт. України, лауреат Міжнар. конкурсу Оксана Бондаренко,

лауреат міжнар. конкурсів Тетяна Циганкова,

лауреат Міжнар. конкурсу Яна Губанова,

лауреат Міжнар. конкурсу Юлія Кузьмич,

дипломант міжнар. конкурсу Дарина Крулевська,

Галина Гриньків,

Ірина Іванів,

Маргарита Кузнєцова,

Марія Шупілова,

засл. артист України, дипломант міжнар. конкурсів Костянтин Віновой,

лауреат міжнар. конкурсів Артем Шошин,

Федір Зародишев,

Павло Зурнаджі,

Жан-Мішель Панчук,

Євгеній Петренко


Наречені

 засл. арт. України, лауреат Міжнар. конкурсу Оксана Бондаренко,

лауреат Міжнар. конкурсу Яна Губанова,

лауреат Міжнар. конкурсу Юлія Кузьмич,

дипломант міжнар. конкурсу Дарина Крулевська,

Крістіна Бакляк,

Наталія Джупіна,

Галина Гриньків,

Ірина Іванів,

Вероніка Котилевич,

Маргарита Кузнєцова,

Вероніка Ракітіна,

Анастасія Романицька,

Марія Шупілова


Венеціанський танець

лауреат Міжнар. конкурсу Владислав Євтушенко,

Владислав Бондар,

Павло Зурнаджі,

Мирослав Черноус


Іспанський танець

 дипломант міжнар. конкурсу Дарина Крулевська,

 Ольга Білоцерківська,

Христина Дейнега,

 Маргарита Кузнєцова,

Вероніка Мельник,

 Олена Михайлова,

Анастасія Правдива,

лауреат Міжнар. конкурсу Владислав Євтушенко,

Олександр Душаков,

Андрій Гаврін,

Федір Зародишев,

Олексій Захарченко,

Василь Мошківський,

Жан-Мішель Панчук


Угорський танець

 лауреат міжнар. конкурсів Тетяна Циганкова,

 Маргарита Кузнєцова,

Анастасія Правдива,

Олена Михайлова,

Катерина Щебетовська,

 Олександр Душаков

 Сергій Гребельник,

Василь Мошківський


Лебеді, придворні, гості – артисти балету

«Лише та музика може зворушити, вразити і зачепити, яка вилилась з глибини схвильованої натхненням душі», – ці слова композитора Петра Ілліча Чайковського (1840–1893) можна з повним правом віднести до одного з чудових новаторських  його творів – партитури балету «Лебедине озеро».

Сьогодні це – найпопулярніший у світі балет. І тому важко повірити в те, що  його перша постановка принесла композитору болісне розчарування.

До Чайковського жанр балету не вважався вартим уваги серйозного композитора, роль музики зводилася в основному до супроводу танцювальної дії,  до створення ритмічної основи для танцю. Беручись до написання свого первістка у цьому жанрі – «Лебединого озера», композитор старанно вивчав балетні партитури А.Адана та Л.Деліба.  У листі до С.Танєєва він писав: «..я рішуче не розумію, яким чином у вислові балетна музика  може міститися щось осудливе!».

Замовлення на написання балету Петро Ілліч отримав від дирекції Московського Большого театру в 1875р. Лібрето, створене інспектором репертуару Московських імператорських театрів В.Бегічевим та відомим танцівником В.Гельцером, у своїй основі мало окремі сюжетні ходи та деякі імена героїв казки німецького письменника І.Музеуса. Партитура П.Чайковського перетворила традиційне балетне лібрето на ліричну поему з глибоким психологічним змістом. Композитор  збагатив балет досягненнями сучасної йому симфонічної музики і став першим творцем музичної драматургії вистави.

Реформа Чайковського у балетній музиці відкрила нові шляхи для розвитку хореографічного мистецтва, однак прем’єра вистави, що відбулася в лютому 1877р. у Москві,  розчарувала композитора та його друзів. Причина невдачі першої постановки була у творчій неспроможності балетмейстера В.Рейзингера, що знаходився  під владою звичної рутини і не зміг оцінити глибини музики. Одна з газет писала : «Рейзингер … проявив якщо не мистецтво, що відповідає його спеціальності, то чудове вміння замість танців влаштовувати якісь гімнастичні вправи».

Чайковському, на жаль, не судилося побачити тріумфу сценічного втілення «Лебединого озера». В лютому 1894р. у Петербурзькому Маріїнському театрі відбувся вечір пам’яті великого композитора, де було показано другий акт балету в новій постановці Л.Іванова. Саме тут балетмейстер створив поетичний образ зачарованої дівчини-лебедя і на цій основі поставив лірико-драматичну танцювальну картину, що відповідала емоційному настрою та симфонічному характеру музики. Нарешті неперевершена  симфонічна музика знайшла своє життя на сцені. Повністю балет було показано 15 січня 1895р.: Лев Іванов поставив лебедині сцени (другий та четвертий акти), а Маріус Петіпа – перший та третій акти балету. Провідні партії виконували італійська віртуозка П’єрина Леньяні, яка найбільше привабила публіку в ролі Одетти, та знаменитий  танцівник Павло Гердт. День прем’єри на сцені Маріїнського театру можна вважати справжнім початком  сценічної історії балету. Адже тут вперше було знайдено союз музики з хореографією і музика стала душею танцю. Постановка мала великий успіх, і саме з цією хореографією, звичайно ж, відредагованою  постановниками наступних поколінь, балет живе і сьогодні.

 «Лебедине озеро» – символ російського класичного балету. Наявність у репертуарі театру такого масштабного класичного твору є свідченням високого професіоналізму балетної трупи, майстерності солістів та кордебалету.

Балетна трупа театру показувала «Лебедине озеро» на гастролях у багатьох країнах світу, зокрема у Франції, Німеччині, Італії, Іспанії, Португалії, Швейцарії, Румунії, Великобританії.



Прем’єра вистави у Київському муніципальному театрі

опери і балету для дітей та юнацтва

відбулася 3 червня 2001



Тривалість вистави – 2 год. 30 хв.