Незвичайний концерт

Нещодавно відбувся другий концерт хору Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва під назвою «Хорові арабески». Такий формат виступу для театрального колективу не є типовим

Ми звикли слухати цей хор в оперних виставах або масштабних ораторіальних постановках з оркестром. Але головний хормейстер театру Анжела Масленникова, яка керує колективом понад десять років, вирішила показати його у виконанні як різножанрових творів композиторів різних країн і стилів, так і хорових сцен із опер.

Робота над програмою провадилась одночасно з виступами хору в спектаклях поточного репертуару. Вже в цьому видно особливість цього колективу і його художнього керівника. Вони працюють самовіддано, натхненно, домагаючись високого художнього результату. Анжела Масленникова зазначає: «Я – трудоголік. І цей концерт вийшов такий цікавий, тому що кожен артист хору працював з повною віддачею».

Сам початок імпрези – виконання твору «Італійський салат» (автори – Р. Жені та Р. Херцль) вирізняється незвичною атмосферою акторської імпровізації, яка панує на сцені. Перед нами не статична, а жвава хорова сценка, в якій кожен артист хору грає не тільки як співак, а насамперед як актор. Завдяки режисеру-постановнику Оксані Тараненко, оперний хор перетворився на «хоровий театр». Оксана Тараненко і Анжела Масленникова – творці-однодумці. Тому кожен номер цієї хорової вистави сприймається як дійство, в котрому синтезуються і хоровий вокал, і рухи співаків, і зміни в костюмах.

Основні акценти припадають, звичайно, на вокально-технічну вправність хористів, артикуляційну довершеність, емоційну наповненість тембрової палітри. Анжела Масленникова, як диригент, доводить ці важливі складові хорового співу до стану досконалості. У цьому відчувається вплив її видатних педагогів Михайла Кречка та Льва Венедиктова. Краса звукового обарвлення в обробках народних пісень змінюється інструментальною чіткістю у виконанні «Італійської польки» Сергія Рахманінова. Вдале поєднання у творі Антоніо Естевес «Mata del anima sola (Дерево самотньої душі)» м’якого звучання хору з прекрасним співом соліста Дмитра Іванченка створює витончену ауру ліричної сповіді. Гарно, з оригінальним зіставленням хору та солістів Катерини Чагіної (флейта) і Євгена Слабеняка (гобой) пролунала «Мелодія» Юрія Власенка (до речі, композитор – артист хору).

Мені доводилося в концертах різних хорових колективів слухати «Незнайомку» Юрія Фаліка. Але те, що зробила Анжела Масленникова, впевнило в тому, що удосконаленню немає меж. Навіть порівнюючи інтерпретацію твору в двох імпрезах, я бачу, як диригент по-новому працює над звуком, інтонацією. І слухачі в залі завмирають від магії диригента і особливої шляхетності співу хору. Разом з артисткою балету Оленою Бондар вони створюють той самий блоківський образ «Незнайомки», що його так майстерно в партитурі втілив композитор.

І ось напівтони, напівтіні тембрових барв змінюються яскравим, якимось особливим енергетичним зарядом, закладеним у хорі «Уж как по мосту-мосточку» з опери «Євгеній Онєгін» Петра Чайковського.

Неабиякі акторські здібності хору проявилися в опері-пародії Максима Дунаєвського «Піф-паф». Віктор Плетюк – Мисливець, Михайло Гуменний-Петрівський – Заєць. Чудово зіграна комічна вистава захоплює як артистів, так і слухачів.

Осібно хочу відзначити позитивну енергетику хору. Анжела Масленникова веде вечір як активний учасник подій. Вона оголошує солістів, представляє концертні номери. Її хор пластично рухається на сцені. Недарма в пресі артистів називають «танцюючим хором» або «співаючим балетом».

У другому відділі хор виступив у супроводі симфонічного оркестру. Диригент Євген Воронко вправно і художньо вивірено акомпанував співакам. Вельми вразило міцне і могутнє forte в «Половецьких танцях» з опери «Князь Ігор» Олександра Бородіна. Молитовністю і духовною наповненістю відзначалось звучання Хору рабів з опери Джузеппе Верді «Набукко». Технічною та вокальною довершеністю вирізнився Хор з І дії опери Верді «Травіата».

Хочу згадати, що на першому концерті «Хорових арабесок» за диригентським пультом стояв художній керівник театру Олексій Баклан, і його інтерпретація ігрових сцен з опер захоплювала глибоким прочитанням авторського задуму й прекрасним ансамблем хору з оркестром.

Гарний задум – показати в «Хорових арабесках» красу і неповторність хорової музики – з успіхом здійснено. Хочеться побажати хору Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва здійснення мрії – постановки української хорової опери сучасного автора.

І хор, і головний хормейстер Анжела Масленникова не припиняють творчих пошуків, готують нові проекти. Такий сучасний, мобільний європейський колектив багато може зробити разом із театром на ниві музичної культури України.

Автор:  Галина Степанченко