У Києві відбувся перший «КМАТОБ-FEST-2014»

Дуже не хочеться починати зі слів: попри складну політичну обстановку… наша культура все одно поки що не вмирає…. Від реальності, звісно, нікуди не подітися, але хочеться сказати трохи навпаки: якби не існувала національна культурна реальність, то що і кого ми сьогодні захищали б у межах нашої державності?

P1010466

 

Тому хоч і «попри все», але митці, на щастя, не обмежуються лише проведенням планових заходів, а й навіть започатковують нові фестивалі. Абсолютно свіжий приклад – хореографічний фестиваль з трохи грубуватою назвою КМАТОБ. Його дебют відбувся з 7 по 12 квітня, і поки обійшлися без конкурсної основи та іноземних учасників. Ці два пункти обіцяли виконати наступного року.

Спочатку обмовлюсь: ні в якому разі не можна говорити, що такий фестиваль покликаний щось там побудувати чи створити. Він на часі – і це абсолютний факт. Сучасний танець в Україні є, він живе й розвивається. Можливо, не так стрімко, як нам хотілось би… Так, усі ми звикли до різноманіття фестів музичних, а фестиваль хореографічного мистецтва, точніше – сучасних його форм – м’яко кажучи, зумів здивувати однією своєю появою.

Тепер трохи майбутньої історії… КМАТОБ позичив назву в Київського муніципального академічного театру опери і балету, на базі якого й відбувся. Тут же базується «Київ Модерн-Балет» під керівництвом Раду Поклітару. Провідний соліст цієї трупи Олексій Бусько власне й зайнявся організацією КМАТОБу.

P1010472Фестиваль від самого початку був орієнтований на професіоналів, тобто на майстер-класи класичного та сучасного танцю для тих, хто вже віддав хореографії багато років. Проте не одними класами від профі живуть такі заходи. Приміром, в одній із кращих київських шкіл сучасного танцю Dance Centre Myway регулярно викладають запрошені із-за кордону гості. Більш глобальна мета нового заходу – показати українцям нові танцювальні колективи, котрі останніми роками нарешті виходять на велику сцену не в якості хореографічного супроводу поп-музики, а самостійним фронтом, презентуючи театралізовані форми хореографічного мистецтва. Якщо кияни давно знають і люблять «модерн-балет», то молоді колективи фактично отримали шанс самопрезентації.

Переможець четвертого сезону «Танцюють всі» Василь Козар лише минулого року створив KOZAR Dance Theatre, проте вже має в доробку кілька прем’єр, одну з яких під назвою НіК презентував на КМАТОБ. НіК – це історія Нарциса та Кактуса, чоловіка і жінки… І проблеми наче банальні, і назва, як і в самого фестивалю, не надто милозвучна, а от публіка прийняла квіткову історію на тверду «п’ятірку». Ще один, народжений минулого року колектив (хореограф Антон Гордєєв – також учасник «Танцюють всі») під назвою LISTO Dance Company, презентував балет ANIMA. Тут уже філософська історія про розвиток душі за законами Всесвіту не так зачепила глядачів, як харизма самого ідеолога проекту – Антона Гордєєва.

До майстерності артистів Поклітару і виконавців його балету хлопцям ще треба підрости. Але незважаючи на це, багато сподівань тепер пов’язано із новим фестивалем. Насамперед, хочеться, щоб він не став першим і останнім, і просто таки дуже хочеться закордонних гостей! Наша публіка переважно поки не звична до сучасного танцю… Однак, враховуючи українські реалії, саме започаткування КМАТОБу є надзвичайно вагомим і багатообіцяючим.

Особливо хочеться подякувати директору Київського муніципального Юрію Щуру, який і прийняв фестиваль. І зовсім не тому, що про те організатори просили чи щось подібне… Ця людина прийняла до державної установи колись єдиний в Україні театралізований проект сучасного танцю. Хто зна, як би розвивався цей напрям без його підтримки? Не можна сказати, що сьогодні театр для дітей та юнацтва користується шаленою популярністю в молоді. Але будь-який модерн міцно стоїть обома ногами на класиці. Прийнявши свого часу Поклітару, а тепер і підтримуючи КМАТОБ, директор продовжує життя класичному репертуару свого театру. Тільки так і варто працювати: хочеш зберегти традиції – не відмовляйся від новацій. А КМАТОБ – навіть не новація, це просто життєва необхідність української хореографії.

P1010487

 

Олена Солодовнік